Hoe lang bewaar je wat?

Administratie bijhouden betekent papieren opbergen en bewaren. Maar hoe lang bewaar je welke papieren?  Dat is niet altijd even duidelijk. Dit is voor particulieren niet wettelijk geregeld. Wel is het zo dat de belastingdienst je achteraf nog kan vragen om bepaalde papieren tot 5 jaar terug aan te leveren.

Digitaal
Tegenwoordig maken veel mensen gebruik van de computer. Je kunt b.v. inloggen bij je energiemaatschappij of bij het telecombedrijf waar je een abonnement bij hebt en daar alle gegevens terug vinden. Met je DigiD kan je inloggen bij overheidsinstanties. Als je hier gebruik van maakt, is het niet noodzakelijk om ook nog papieren versies te bewaren.

Richtlijn
We geven hieronder een richtlijn hoe lang je bepaalde papieren kunt bewaren.
 

  • Arbeidscontract
    zolang je contract loopt
  • Loonstrookjes of uitkeringsgegevens
    1 jaar
  • Jaaropgave
    5 jaar
  • Jaarafrekeningen van b.v. energie
    2 jaar
  • Belastingpapieren
    5 jaar
  • Verzekeringspolissen
    lopende polissen
  • Contracten van abonnementen
    lopende contracten
  • Garantiebewijzen
    gedurende de garantieperiode
  • Bankafschriften
    5 jaar
  • Kopie van je belastingaangiften
    tot je definitieve aanslag